Webbstyrt LED-ljus  i Tomtebodatunneln

Webbstyrt LED-ljus i Tomtebodatunneln

Tomtebodatunneln har renoverats. Hela anläggningen – all tunnelbelysning och övrig teknik – är nätverksbaserad. Det innebär att anläggningen kan övervakas och styras på distans via en dator eller smartphone.

Tomtebodatunneln,

Stockholm, Sverige

Tomtebodatunneln har renoverats. Hela anläggningen – all tunnelbelysning och övrig teknik – är nätverksbaserad. Det innebär att anläggningen kan övervakas och styras på distans via en dator eller smartphone.

Eftersom hela anläggningen är uppbyggd på nätverksteknik, underlättades supporten av Philips ingenjörer och belysningsexperter.
- Mats Nilsson, Elfströms Tekniska
TotalTunnel-Tunnel-Lighting-Philips-LED
– Belysningen styrs steglöst av styrsystemet B-Scout. Infartsbelysningen får en signal från en photometer som mäter ljusförhållandena utanför tunnelmynningens infart. Infartsbelysningen kompenserar då på ett exakt sätt ljusförhållandena i tunnelinfarten.
Tomtebodatunneln har renoverats. Hela anläggningen – all tunnelbelysning och övrig teknik – är nätverksbaserad. Det innebär att anläggningen kan övervakas och styras på distans via en dator eller smartphone.

Utmaningen

När kabelstegar, armaturer och driftdonslådor hade monterats i den nya Tomtebodatunneln visade det sig att sprutbetongen började krackelera. Allt fick monteras ner och en del av sprutbetongen gjordes om. Därefter återmonterades LED-armaturer, kabelstegar och driftdonslådor. I samband med detta visade det sig att Trafikverket hade byggt ytterligare en bro – som tillhörde projektet Norra Länken – i anslutning till Tomtebodatunnelns utfart. Då ändrades förutsättningarna för tunnelns utfartsbelysning. Ljusnivån och ljusets jämnhet var inte tillfredsställande. Dessutom skulle den plats som styrutrustningen B-Scout Master initialt placerats på stängas och tömmas. Det var här – vid årsskiftet 2013/2014 – som Philips kom in bilden.

Den rätta lösningen

68 T-Line-LED-armaturer är dubbelmonterade på kabelstege i tunneltakets centrum. Armaturerna, som är tillverkade av aluminium, är korrosionsbeständiga. Stegmontaget är av rostfritt stål och stegarna är plastbehandlade. För att det inte ska uppstå galvaniska strömmar sitter det en plastbricka mellan armatur och stege. Armaturerna ger ett neutralvitt ljus på 4000 K. Belysningen styrs steglöst av styrsystemet B-Scout. Infartsbelysningen får en signal från en photometer som mäter ljusförhållandena utanför tunnelmynningens infart. Infartsbelysningen kompenserar då på ett exakt sätt ljusförhållandena i tunnelinfarten.

Tunnelinfartens tak har också fått en spännande effektbelysning med färgat ljus. Tio RGB--armaturer LEDline styrs av Philips programmerbara styrsystem Pharos DMX. En ljusdesigner har tagit fram fem effektfulla ljusscenarier som varieras under året. Effektbelysningen kan omprogrammeras och ljusfärger kan väljas efter olika event som till exempel Eurovision Song Contest eller högtider som svenska flaggans dag.

2015 installerades Philips nya programmeringsbara vägledande markeringsbelysning 3i LED med separat styrsystem. Armaturerna är infällda i betongplattor i marken längs körbanan på körriktningens vänstra sida. På så vis kan man ställa in hur man vill ha den vägledande markeringsbelysningen – till exempel fast ljus eller rullande ljus längs körbanan. Det är en flexibel belysningslösning, som enkelt kan anpassas efter körförhållandena.

TunneLogic

TunneLogic

TunneLogic är vårt dedikerade styrsystem och övervakningssystem för tunnlar som utvecklats specifikt för LED-teknik. Vårt styrsystem är enkelt att installera, driftsätta, använda och underhålla. Det ger kunden säker styrning och övervakning av belysningssystemet.

 

Visa system

Uppgraderar tunnelbelysningen

LED-TotalTunnel-Tunnel-Lighting-Philips-Team

Teamet

Mats Nilsson

Verksamhetschef,
Elfströms Tekniska

Marika Andersson

Belysningsingenjör,
Trafikkontoret Stockholm

Mats Paulsson

Key Account Manager,
Philips Lighting

Liknande projekt