Philips Lighting satsar på servicekontrakt i Sverige

Mars 2, 2017

Stockholm, Sverige – Philips Lighting (Euronext Amsterdam ticker: LIGHT) världsledande inom belysning. Belysningsbranchen har under de senaste åren befunnit sig i en enorm förändrings- och utvecklingsfas. De snabba teknologiska förändringarna utmanar och ställer nya krav på belysningsleverantörerna, men öppnar samtidigt upp för en mängd spännande affärsmöjligheter. Philips Lighting meddelar därför idag att de utökar och intensifierar sin satsning på service och tjänster. Framtidens belysning köps in som helhetslösningar, med en mix av både fysiska produkter och löpande service.
philips-lighting-satsar-pa-servicekontrakt-i-sverige

- Svenska företag håller fortfarande på att vänja sig vid den snabba utvecklingen inom belysningstekniken. Internet of Things är bara en av de saker som stimulerat utvecklingen i belysningsbranschen, och de nya tekniska möjligheterna ställer helt nya krav på företag som Philips Lighting. Därför är vi nu i färd med att ta fram nya helhetslösningar för den svenska marknaden, lösningar som innehåller så mycket mer än bara en belysningsprodukt.

Philips Lightings nya nordiska servicechef, Kim Lyngaae, har stort fokus på fördelarna med cirkulär ekonomi:

- Min långsiktiga målsättning är att vi ska tänka på belysning som en tjänst, och att vi slutar se ljus som bara en ljuskälla som lyser upp möteslokalen. Då kommer vi så småningom få ännu bättre, energieffektiv och miljövänlig belysning till samma pris, säger han.

Sett ur ett större perspektiv, med hänsyn till faktorer som personalens arbetsmiljö, kostnader under produktens livslängd, energiförbrukning och miljöpåverkan, kan både nybyggda och äldre byggnader dra stor nytta av LED-teknologins alla egenskaper.

Ljus med service

Målet är att Philips Lightings serviceavdelning – med Kim Lyngaae i spetsen – under de närmaste åren ska vinna fler stora belysningskontrakt, av samma typ som det man har med Schiphol-flygplatsen i Amsterdam. Med ett förflutet inom Atea, och nu senast som administrativ chef för InfoCare Services har Kim Lyngaae stor erfarenhet av att implementera den senaste tekniken till hjälp och förmån för hela näringslivet, och det är Philips Lightings huvudfokus under kommande år.

- Jag känner att jag kan bidra till processen, och tycker att det är väldigt spännande att få vara med och skapa Philips Lightings nya verklighet. Utvecklingen av LED-belysning går verkligen snabbt, och den senaste tekniken kan göra en skillnad man aldrig sett förr, förklarar Kim Lyngaae, och fortsätter sedan:

- Jag tycker om att vistas i förändringsmiljöer och känner att jag får stor användning av min erfarenhet från IT-branschen. Det finns en hel del paralleller mellan den utveckling IT-branschen genomgick för tio år sedan, och det som händer i belysningsbranschen idag.

Kim Lyngaae och hans kollegor i Sverige redan i full färd med att rulla ut Philips Lightings nya servicestrategi.

För mer information, var god kontakta:

Philips Lighting

Anne-Cathrine Tjørnehøj

Tele: +45 40330806

Email: Anne-Cathrine.Tjornehoj@philips.com

Om Philips Lighting

Philips Lighting (Euronext Amsterdam ticker: LIGHT) är världsledande inom produkter, system och tjänster för belysning. Vi levererar innovationer som möjliggör affärsvärden, berikar användarnas upplever och förbättrar människors liv inom såväl den professionella som konsumentmarknaden. Vi är branschledande och använder oss av the Internet of Things för att transformera hem, byggnader och stadsmiljöer. År 2016 hade vi en omsättning på 7,1 miljarder euro och cirka 34 000 anställda i mer än 70 olika länder. Fler nyheter från Philips Lighting finns att läsa här: http://www.lighting.philips.se/sallskap/newsroom/pressmeddelanden