Förslag

    Kan ljus förbättra tillvaron för boende i Uppsala?

    februari 13, 2015

    Bristen på ljus under vinterhalvåret innebär att barn inte kan leka utomhus lika länge som under sommarmånaderna. Tillsammans med konsultföretaget Bjerking, som står för ljusdesignen, och Uppsala kommun har Philips därför initierat det lokala projektet ”Philips Light Up the Dark”, med syfte att utforska hur ökade möjligheter till mer utelek påverkar små barn. Genom att installera intelligent LED belysning, Philips City Touch, kring Tegnérparkens lekplats kommer barn i området kunna leka utomhus i en inspirerande miljö, oavsett hur tidigt mörkret faller.

     

    – Att barn får möjlighet att leka mer utomhus även på vintern är positivt då utelek oftast innebär att barnen rör sig betydligt mer än om de befinner sig inomhus. Att låta musklerna arbeta ökar problemlösningsförmågan och fri lek på en lekplats utan egentliga regler är dessutom den bästa lekformen då den stimulerar barnens fantasi, säger Louise Hallin, leg. Barnmorska och leg. Psykoterapeut med specialistutbildning inom barn- och ungdomspsykiatri.

     

    Under en tvåveckorsperiod i samband med invigningen av lekplatsen kommer Philips att undersöka hur initiativet påverkar barnen i området. Man kommer att titta på potentiella förändringar i sömn, lek och allmänt välmående före och efter ljusinstallationen.

     

    – Vi ser det här samarbetet som något väldigt positivt för Uppsala kommun. Att kunna lysa upp offentliga platser så som Tegnérparken ökar säkerheten för stadens invånare så att de kan vistas utomhus även när det är mörkt, säger Per-Erik Johansson, projektledare på stadsförvaltningen i Uppsala kommun.

     

    Initiativet i Uppsala är det första i en rad projekt där Philips strävar efter att förbättra människors livskvalitet genom innovativa idéer och lösningar på särskilda utmaningar. Genom att ljussätta lekplatsen i Tegnérparken med hjälp av de senaste innovationerna inom LED-belysning skapas en unik ljussättning som gör parken ljusare och mer levande. Philips hoppas att ljussättningen ska kunna bidra till mer utelek för barnen i Uppsala och uppmuntra dem till att tillbringa mer tid utomhus under mörka perioder.

     

    Philips CityTouch sprider ljus på rätt plats, i rätt tid och i den styrka som krävs. Philips CityTouch LED lösningar för gatubelysning kan spara upp till 70 procent i energi- och underhållskostnader jämfört med traditionell belysning.


    – Vi på Philips tror att samhället behöver mer och bättre ljus i vardagen. Den smarta belysningen i Tegnérparken är ett exempel på hur ljus kan förbättra människors liv. Ljuset ger oss energi och drivkraft så att vi orkar med både arbete, lek, skapande, umgänge och motion. Vi hoppas att initiativet kommer att ha en positiv effekt på barnen i Uppsala eftersom vi vet hur tuff den mörka vintern kan vara, säger Svante Pettersson, Kreativ chef och Ljusrådgivare, Philips Lighting.

     

    Resultatet av initiativet i Uppsala kommer att publiceras i mitten av mars. Följ projektet på www.philips.to/lightupthedark, #lightupthedark


    Om Philips CityTouch
    Philips CityTouch tillåter städer och kommuner att hantera stadens alla belysningssystem från en enskild styrningscentral. Styrningscentralen innebär enkelt underhåll och tillsyn, med rapporter som skapas i realtid och ger status för varje enskild ljuspunkt. Dessutom är det möjligt att dimma ljuspunkter utanför rusningstid, upptäcka fel och ge intelligent support.

    För mer information om initiativet och Philips CityTouch vänligen kontakta:

    Pia Lindhe
    Tel: 070-204 2218
    E-mail: pia.lindhe@signify.com

    För intervju med talespersoner och bilder, vänligen kontakta:

    Linn Ulterman
    Tel: 0709-10 50 95
    E-mail: linn.ulterman@gknordic.com

    Om Philips

    Royal Philips, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHIA), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer inom Healthcare, Consumer Lifestyle och Lighting. Philips, med huvudkontor i Holland, hade 2014 en försäljning på 21,4 miljarder euro, cirka 105 000 anställda och försäljning och tjänster i mer än 100 länder. Företaget är ledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva belysningslösningar och nya användningsområden för belysning, såväl som rakning och grooming för män, och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på www.philips.se/press