Fler varumärken från

    Positionering för

    inomhusbruk hos Carrefour

    Carrefour
    Lille, Frankrike


    Den franska detaljhandelsjätten Carrefour använder ett innovativt positioneringssystem för inomhusbruk från Philips för att erbjuda en bättre shoppingupplevelse i sina butiker.

    Vi samarbetar med Philips
    för att spara

    energi, och vi ville prova ett nytt koncept i Carrefour Lille, där belysningen var mer än bara ljus. Vi ville anpassa reklamkampanjerna och göra det enklare för kunderna att hitta dem"

     

    - Céline Martin, chef för affärsmodeller & innovation hos Carrefour

    carrefour-lille-3

    Utmaningen

     

    Franska detaljhandelsjätten Carrefour grundades 1959 och har idag
    10 800 butiker i 33 länder.

    Carrefour vill alltid öka kundnöjdheten och genomförde därför en undersökning som visade att kunderna ville att det skulle vara enklare att hitta de varor de sökte. Att orientera sig i en butik med 200 artiklar kanske inte är så svårt, men i en stor butik med tusentals varor kan det vara besvärligt.

    carrefour

    Lösningen

     

    När Carrefour rustade upp sin stormarknad i Euralille-köpcentret i Lille 2015 installerades ett uppkopplat belysningssystem från Philips med ett LED-baserat positioneringssystem för inomhusbruk. Systemet hjälper kunderna att hitta kampanjprodukter via en särskild app.

    ”Kunderna får en inköpslista med erbjudanden, och när de kommer till butiken kan de lätt hitta alla varor de vill ha”, säger Martin. LED-systemet är energieffektivt och ett naturligt val för Carrefour, som satsar på hållbarhet. Företaget vill minska sin totala energiförbrukning med 30 % och sina koldioxidutsläpp med 40 % före år 2020. Philips-systemen hjälper dem att nå sina mål då energiförbrukningen minskar med 50 % jämfört med innan.

    Förutom energieffektivitet och utmärkt belysning ger Philips-systemet Carrefour ett nytt, innovativt sätt att erbjuda överlägsen kundservice i butiken. Systemet är flexibelt och framtidssäkert, vilket gör det möjligt att utöka funktionaliteten om försöket i Lille slår väl ut.

    Butiksbelysning
    med positionering
     

    Teamet

    Carrefour

    Céline Martin

    Philips Lighting France

    Marlène Tisse

    Liknande projekt